MEDIA

U bent uitgenodigd voor mijn……


INTERVIEW radio L1 (2022)


VLOGEL (6+) (2022)

VLOGEL vertelt over de zevenjarige Noeka en haar doodzieke papa. We zien ze samen in het grote bed. Met gesprekken over nieuwe bergschoenen, de kijkdoos, en waar je blijft als je voor altijd weg bent. Er zijn scènes met de ontwapenende Vlogel, die een nest blijkt te hebben in Noeka’s buik. Vlogel biedt troost en durf. Noeka bezoekt hem geregeld in haar verenbuik. Maar we zien ze ook samen buitelen door de lucht. Op zoek naar een plek waar Noeka papa zou kunnen ontmoeten als hij er niet meer is. 
Tekst: Alice Zwolschen 
Muziek: René Veen 
Vormgeving: Sanne Puijk 
Regie: Nynke van den Bergh 
Cast: Bibi Ortjens (sopraan), Erik Slik (tenor), Jokke Martens (bariton)
Ensemble: Theo Carpentier (viool), Gerard Romero Giralt (basklarinet), Heidur Bjarnadottir (cello), Michelle Lynne (piano)
Leeftijd: 6+

 

18-09-2022, De Theaterboerderij, Valthermond
16-10-2022 De Maaspoort, Venlo
06-11-2022 De Smeltkroes, Maarheeze
13-11-2022 Toon Hermans Theater, Sittard

Zuiderlucht rubriek: De voorkeur van... (2021)

 

De poëzie van het kleine leven

 

Tijdens de repetities voor Donizetti’s L’Elisir d’Amore praat klassiek zangeres Bibi Ortjens ons bij over haar smaken en voorkeuren. Tussen elke zin klinkt haar ontwapenende lach.

 

Muziek ‘Als het erom zou gaan welke muziek ik zou meenemen naar een onbewoond eiland, dan begin ik met Duitstalige vroeg-, hoog- en laatromantische liederen. Denk aan Schubert, Schumann, Brahms, Wolf en Richard Strauss. 

Mijn heldin is sopraan Elly Ameling. Hoewel ik haar nooit heb ontmoet, heb ik van haar geleerd dat dit een niet-egocentrisch genre is. Het is fijnbesnaard en gedetailleerd, één en al poëzie. Ameling is iemand die alles in dienst stelt van de muziek.  

 

Ik hou ook van het klassieke operettegenre, van Robert Stolz en Nico Dostal, en van de swing uit de jaren dertig en veertig: Benny Goodman, Glen Miller, Artie Shaw en Tommy Dorsey. Als ik die muziek hoor, voel ik me deel uitmaken van de geschiedenis.

 

Er gaat geen week voorbij dat ik niet naar Rowwen Hèze luister. In zijn solowerk is zanger Jack Poels, met zijn poëzie van het kleine leven, op zijn best.

 

Genres resoneren verschillende delen van jezelf. Het geweldige van deze tijd is dat je het allemaal naast elkaar kunt beluisteren.’

 

Film/tv/Netflix ‘Ik kijk geen tv of Netflix. Niet dat het minderwaardig is of zo, ik heb geen zin er tijd aan te besteden. Ik hou van de films van David Lynch en Andrej Tarkovski. Het is poëtische cinema waar, net als in de Duitse liedkunst, niet bewust naar een doel of product wordt toegewerkt. Er is geen maatschappelijk of politiek standpunt; je moet durven vertrouwen op het onderbewustzijn. David Lynch noemt dat “catching the big fish”. Als kunst niet over het spirituele gaat, zei Tarkovski, is het geen kunst. Daar ben ik het mee eens. Kunst moet individu- en tijdoverstijgend zijn.’

 

Architectuur ‘Of het nu de Charles Vos-cour in Maastricht is van Charles Vandenhove, of het Maankwartier in Heerlen van Michel Huisman, ik vind het prachtig als architecten optimisme durven te tonen, uit liefde voor wat ze mooi vinden, en niet meegaan met de hype. Het is het besef dat je deel uitmaakt van een groter geheel, van een lange traditie waarin veel mensen je zijn voorgegaan. 

 

Aan het begin van zijn Overpeinzingen bedankt Marcus Aurelius behalve zijn ouders en voorouders iedereen van wie hij iets heeft geleerd. Het idee dat we individuen zijn die allemaal iets nieuws creëren, klopt niet. Het getuigt van arrogantie, zonder traditie gaat het niet.’

 

Beeldende kunst ‘Marc Chagall, Charles Eijck en Charlotte Salomon hebben de liefde afgebeeld zonder angst voor de kritiek dat hun kunst figuratief was. Ik ben een stiekeme verzamelaar van Charles Eijck, ik heb al wat prints en litho’s. Het is geen optimistisch werk, dat klopt, maar ik hou van het lokale op zijn schilderijen, de vakwerkhuisjes, en het tekenachtige van zijn schilderijen. Zijn portretten ontberen elke vorm van ijdelheid.

 

Ik hou van het werk van Fons Haagmans. Zijn afbeeldingen van een ezel met een gitaar of een vos met een liederenboek staan in een lange traditie. 

 

Mijn moeder schildert, haar huis hangt vol met haar werk. Ze is ooit van de academie gegaan omdat ze daar niet figuratief mocht werken. Toen ik voor het eerst het werk van Charlotte Salomon zag, begreep ik wat ze bedoelde. Die is niet bang voor het dramatische, niet bang om een verhaal te schilderen. En ook haar kleurgebruik is niet niks.’

 

Boeken ‘Ik heb net Far From the Madding Crowd uit, van Thomas Hardy. Ik las de vertaling, mijn vriend het Engelse origineel, zo kon ik vergelijken. Ik heb er een hernieuwde liefde voor de Nederlandse taal aan overgehouden. Het zijn de observaties die het tot zo’n goed boek maken. Hardy beschrijft heel precies de psychologische veranderingen bij de hoofdpersonen.

 

Mijn moeder las me ooit voor uit de Het kleine Huis-serie van Laura Ingalls Wilder, ik herlees de boeken nog steeds, over een gezin dat steeds verder naar het westen trekt. Waarom? Opnieuw het besef van de levens die ons voor zijn gegaan, hier aan de hand van de beschrijvingen van het huiselijk leven. 

 

Ik las De Bijbel tegelijkertijd met De Bijbel voor ongelovigen van Guus Kuijer. Je zou denken dat hij het schreef om te laten zien hoe het écht zat; het tegendeel is waar. Bij  Kuijer komen zelfs de meest onrealistische passages in de Bijbel tot leven.   

 

Een modern boek? Dan kies ik Harry Potter. Geniaal. Alles wat ik in een fantasiewereld wil tegenkomen, kom ik daar tegen. Harry Potter gaat zeker mee naar een onbewoond eiland.’

 

Theater ‘Toen ik werd gevraagd voor de theatermonoloog MARA van Ger Bertholet heb ik pas ontdekt wat er allemaal samenkomt in het theater. Door corona is het stuk pas in september opgevoerd, per voorstelling mochten maar dertig mensen in de zaal.

 

In Maastricht zag ik een stuk van Buurttheatergroep Mariaberg, onder leiding van Tamara Jongerden – nog zo’n voorbeeld van iemand die haar ego aan de kant durft te zetten. Het script is gebaseerd op gesprekken met buurtbewoners, er komen thema’s als huiselijk geweld aan bod. Het is een ontroerende ode aan het ongepolijste menselijk bestaan.’

 

 

door: Wido Smeets

https://www.zuiderlucht.eu/de-voorkeur-van-bibi-ortjens/  

 



l'elisir d'amore (2021)

 

L'ELISIR D'AMORE (livestream 23/05 - 23/08)

Opera Zuid, De Nationale Opera & De Nederlandse Reisopera

 

Adina | Julietta Aleksanyan

Nemorino | José Simerilla Romero

Belcore | Martin Mkhize

Dulcamara | Sam Carl

Giannetta | Bibi Ortjens

Orchestra | philharmonie zuidnederland

Music | Gaetano Donizetti

Conductor | Enrico Delamboye

Director | Marcos Darbyshire

Set Designer | Amber Vandenhoeck

Costume Designer | Luis F. Carvalho

Lighting Designer | Glen D'haenens

Musical arrangement | Pedro Beriso

 

 



Novi Sad, Servië (2019)

Live opname door de Servische nationale radio in het cultureel centrum van Novi Sad tijdens een recital.

Piano: Simon Møller Jensen

 



Toneel monoloog 'MARA' (2020)

De Limburger (✩✩✩✩):

'Voor de pittige rol van Mara laat [regisseur Guido Wevers] zijn oog vallen op de jonge Maastrichtse sopraan Bibi Ortjens. […] Ortjens speelt haar personage sterk en overtuigend. Met haar prachtige zangstem - die meer ingezet had mogen worden - weet ze direct te ontroeren.'

 



EL DESDICHADO (2020)

'El Desdichado' met Leonor Biù (rechts).

Piano: Abigail Richards

 



festival Vocallis (2019)

Piano: Vincent Kusters

 



recensies:              Die Zauberflöte, Opera Zuid (2019)

1e Knabe      Bibi Ortjens

2e Knabe      Gerben van der Werf

3e Knabe      Tobias Segura Peralta

 

Place de l’Opera:

‘Het reisgezelschap Opera Zuid kan geen jongens inzetten, maar de invulling van de Knabenrollen met een sopraan (Bibi Ortjens) en twee countertenoren (Gerben van der Werf en Tobias Segura Peralta) was klinkend perfect. In hun pastelkleurige aankleding (colbertjasjes, korte broek, petjes op) gleden zij zingend virtuoos over de gladde vloer dankzij sneakers waar in de hak een wieltje zit; populair bij kinderen rond 10 jaar.'

 

NRC:

'[D]e twee mini-koren van drie dames en drie knapen, die met innemende natuurlijkheid het podium veroveren [...] geven reliëf aan een hinkende Zauberflöte.'

 

 Trouw:

'De drie knapen zongen harmonieus samen terwijl ze soepel op schoenen met wieltjes erin over het podium rolden. Leuk bedacht.'

  

Basia con Fuoco:

Opvallend is, dat vooral de kleinere rollen meer dan prima werk leveren: Papagena (Ginette Puylart), de Drei Knaben (op rolschoenen en in vrolijkstemmende kledij) en de Spreker van Huub Claessens verdienen wat mij betreft een dikke pluim!

 



NPO radio4 (2016)

Interview tijdens het programma Avondconcert van NPO radio4, over deelname projectkoor Meesters&Gezellen:

Wilt u de gehele uitzending terugluisteren om het concert te kunnen horen? Klik dan hier: